یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 12 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
کشتی سازی سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۰:۵۵:۴۲

شرکت‌ها برای تامین کشتی‌های مورد نیاز به متخصصان ایرانی ایمان داشته باشند

باشگاه خبری فراساحل: وجود ۶۲ واحد صنایع شناورسازی در هرمزگان باعث شده این استان با ساخت انواع کشتی فایبرگلاس و فلزی به روش‌های سنتی و صنعتی برای ۴ هزار و ۳۳۸ نفر در شهرستان‌های بندرعباس، بندرلنگه، قشم و خمیر اشتغال ایجاد کند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین‌نیوز، با وجود توانمندی ساخت کشتی در کشور متاسفانه همچنان تعدادی از شرکت‌های خصوصی و دولتی برای تامین کشتی‌های مورد نیاز خود دست به دامان سایر کشورها می‌شوند که به نظر می‌رسد این امر تا حدود زیادی به صنعت کشتی‌سازی کشور لطمه وارد کرده است. با وجود این توانمندی باید گفت؛ شایسته نیست سازمان‌ها و شرکت‌های داخلی در زمینه صنعت دریانوردی سفارش‌های خود را به خارج از کشور ارائه دهند و توانمندی واحدهای تولید کشور را نادیده بگیرند.

جاسم جادری، استاندار هرمزگان در اسفند ۹۴ در آیین به آب اندازی کشتی اقیانوس‌پیمای ایران کاشان با بیان اینکه کشتی‌سازی ظرفیتی برای تقویت بنیه اقتصادی کشور به شمار می‌رود که با همت و اراده متخصصان و مهندسان کشورمان به این مرحله رسیده است، اظهارکرد: مسئولان سازمان‌های بنادر و کشتیرانی باید از این ظرفیت مهم استفاده کرده و به کار متخصصان ایرانی ایمان داشته باشند. حال با شکوفایی صنعت کشتی‌سازی در استان و کشور دیگر نباید در این حوزه به آن سوی آب‌ها چشم داشت؛ چرا که مجتمع کشتی‌سازی و صنایع موجود در هرمزگان می‌تواند نیازهای کشور در بخش ساخت کشتی و سکوهای نفت و گاز را تامین کند.


طرح‌های توسعه‌ای در کشتی‌سازی
در شناورسازی‌های سنتی استان، عمده کار بر اساس افراد بوده و ماشین‌آلات اصلی مورد استفاده، قالب سازه است که باید اجرای طراحی مهندسی را برای بهره‌وری بیشتر در دستور کار قرار دهند. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با بیان اینکه ۶۲ واحد صنایع شناورسازی در استان از سوی این سازمان پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: میزان اشتغالزایی این صنعت در استان به تفکیک سنتی و صنعتی شامل فایبرگلاس، چوبی، لنج‌سازی و صنعتی در کل ۴ هزار و ۳۳۸ نفر است که به ترتیب شناورسازی سنتی با ثبت اشتغال هزار و ۲۳۱ نفری و شناورسازی فلزی با ۳ هزار و ۱۰۷ نفر در شهرستان‌های بندرعباس، بندرلنگه، قشم و خمیر اشتغال مناسبی را ایجاد کرده‌اند. در این راستا کشورهای حوزه خلیج‌فارس و افریقایی (سومالی) از جمله کشورهای هدفی هستند که واردکننده محصولات فایبرگلاس استان به شمار می‌روند.


خلیل قاسمی ادامه داد: برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در صنعت کشتی‌سازی استان اقداماتی مانند تامین منابع مالی به منظور اجرای طرح توسعه‌ای واحدها و تکمیل ظرفیت تولید، کمک به تکمیل حوضچه دوم به منظور تعمیرات کشتی، هدایت واحدهای شناورسازی سنتی برای ساخت شناور به شیوه طراحی مهندسی، هدایت واحدها به ساخت شناورهای آلومینیومی در حوزه شناورهای فلزی و ورود به صنعت ساخت سکوهای نفتی و سازه‌های دریایی از جمله برنامه‌های حمایتی درنظر گرفته شده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای این واحدهاست.


قاسمی در زمینه چگونگی روند استفاده این واحدها از ماشین‌آلات و تجهیزات در صنایع کشتی‌سازی، ابراز کرد: در شناورسازی‌های سنتی استان، عمده کار براساس افراد بوده و ماشین‌آلات اصلی مورد استفاده، قالب سازه است که باید اجرای طراحی مهندسی را برای بهره‌وری بیشتر در دستور کار قرار دهند. این در حالی است که در زمینه شناورسازی‌های فلزی نیز با توجه به امکانات و ماشین‌آلات موجود در این واحدها، توانایی انجام فعالیت‌های گسترده‌ای به منظور ساخت انواع شناور در آنها وجود دارد که باید از این توانمندی‌ها بهترین بهره‌برداری انجام شود.


وی عمده‌ترین مشکلات موجود در صنعت کشتی‌سازی استان را ساخت شناورهای فایبرگلاس به شیوه سنتی ارزیابی کرد و گفت: کاهش مشتری برای ساخت شناور فایبرگلاس و چوبی، کمبود نقدیندگی و بدهی معوق به بانک‌ها از دیگر مشکلاتی است که صنعت کشتی‌سازی استان با آن دست و پنجه نرم می‌کند که باید برای برطرف کردن این مشکلات، با فعال‌سازی کارگروه صنایع دریایی در استان (هماهنگی و تعادل بیشتر بین سازمان و واحدها و اداره بنادر)، ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تعامل بیشتر با صندوق توسعه صنایع دریایی در دستور کار قرار بگیرد.



  کد خبر : 1413
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :